SIK SORULAN SORULAR

1) Türkiye'de yarışlar, hangi branşlarda yapılmaktadır?

Türkiye'de TOSFED'e bağlı olarak dokuz farklı branşta otomobil sporları yapılmaktadır. Bu branşları ralli, ralli klasik, pist, karting, tırmanma, otokros, off-road, oto-drag ve klasik otomobil olarak saymak mümkün. Branşlar, kısaca aşağıdaki şekilde tarif edilebilir:

a) Ralli

Organizatörce belirlenmiş güzergahta ve zamanlarda, organizatörce verilen yol notuna bağlı olarak geçilen, normal ve özel etaplardan oluşan ve yarışmanın ek yönetmeliğine uygun olarak yapılan yarışmalardır. Rallide bütün otomobiller, birer veya ikişer dakika arayla, teker teker start alıp zamana karşı yarışırlar. Dolayısıyla örneğin 80 otomobilin yarıştığı bir rallide, ilk ve son otomobilin arasında en az 80 dakika bulunan bir konvoy oluşur.


Özel Etap

Trafiğe kapatılmış, her türlü güvenlik tedbirleri alınmış yollardan oluşan, yarışmacıların dakika başlarında teker teker start alarak zamana karşı yarıştıkları etaplardır.

Normal Etap

Özel etaplar arasındaki bağlantıyı sağlayan, trafiğe açık ve tüm trafik kurallarının geçerli olduğu yollardan oluşan etaptır.

Servis Alanı

Rallide otomobillerin bakım ve onarımı, sadece servis alanlarında bulunan kendilerine ayrılmış kısımlarda yapılabilir. Servis alma, çok kesin kurallarla sınırları çizilmiş bir uygulamadır.

Grup - Sınıf

Rallideki otomobiller genel olarak Grup A ve Grup N olarak ikiye ayrılır: Grup A otomobiller, sadece yarışlar için özel olarak hazırlanan ve performansı yüksek olan otomobillerdir. Grup N otomobiller ise günlük hayatta kullanılan otomobillerin üstünde, sadece güvenlikle ilgili değişikliklerin yapıldığı ve nispeten Grup A'ya oranla daha güçsüz olan otomobilleridir. Son olarak ralli otomobilleri, motor hacimlerine göre 8 sınıfa ayrılır.

b) Ralli Klasik

25 yaş üstü, klasik hale gelmiş ralli otomobilleriyle yapılan rallidir. Ralli klasik yarışmaları genelde Türkiye Ralli Şampiyonası yarışmalarının ardından, aynı gün ve aynı parkurda yapılmaktadır.


c) Pist

Kapalı, asfalt zeminli ve korunmalı alanlarda yapılan, belirli kilometre ve buna bağlı olarak tur sayısı bulunan, sürücülerin birbirlerine karşı mücadele ettikleri yarışmalardır.

Sıralama turları esasıyla startı verilir, dereceler tamamen elektronik tutulur. Sıralama turlarında en iyi dereceyi yapan sürücü, en önde, yani pole pozisyonda start alır. Pist yarışmalarında durarak start verilir. Ülkemizde İzmit Körfez, İzmir Pınarbaşı ve İstanbul Park olmak üzere üç tane sabit yarış pisti bulunmaktadır.


d) Karting

Yaş gruplarına göre ayrılmış kategorilerde, go-kartlarla, kapalı asfalt zeminli pistlerde yapılan yarışmalardır. Pist kuralları uygulanır.

3 Kategoriden oluşur:
Mini; 7 - 12 yaş arası,
KF3; 13 - 15 yaş arası,
KF2; 16 yaş üstü sürücüler.


e) Tırmanma

Tek özel etaplık asfalt bir ralli gibi düşünebileceğiniz tırmanma yarışlarında, adından anlaşılacağı gibi parkurun başlangıç ve bitiş noktaları arasında 150m. yükseklik veya en az % 5'lik irtifa farkı olacaktır. Asfalt zeminli, en az 4 km. lik parkurda ve toplam uzunluk 12 km. olacak şekilde yapılır. Parkurun uzunluğuna göre bu etap, iki veya üç kere geçilebilir. Gün sonunda en iyi toplam zamanı yapan yarışmacı, kategorisinde birinci ilan edilir.


f) Otokros

En az 600 m., en fazla 1200 m. kapalı parkurda yapılan, otomobillerin tek tek start alarak zamana karşı yarıştıkları bir yarışma cinsidir. Dört farklı kategoride, sıralama turlarında elde ettikleri derecelere göre parkura çıkan yarışmacılar, belirlenen tur sayısını en kısa sürede tamamlamaya çalışırlar.


g) Off-Road

Off-road yarışmalarında esas olan, 4 x 4 araçlarla trafiğe kapalı yollarda engel ve zorlukların aşılmasıdır. Yarışmaların derecelendirilmesinde kullanılan tek veya en önemli kıstas zaman faktörü değildir. Araçların özellikle parkur içine yapılan kapıları, hatasız geçmeleri büyük önem taşımaktadır. Beş farklı cins etap vardır; Navigasyon, Mukavemet, Engelli, Trail ve Pisttir. Bunun dışında Çift Kalkışlı Etap da seyirci özel etabı gibi uygulanabilir.


h) Otodrag

Otodrag, iki otomobilin eşleşerek yan yana kalkış yapması usulüyle yapılan bir yarış türüdür. Yarışlar eleme usulüyle yapılır. Eşleşen iki sürücüden 400 metrelik kalkış pistinde, rakibini iki defa geçen bir üst tura çıkar. Otomobiller, motor hacimleri ve aşırı besleme özellikleri dışında, 400 metreyi tamamlama sürelerine göre yedi kategoriye ayrılırlar.


i) Klasik Otomobil

25 yaş ve üzeri, klasik sayılan otomobillerin katıldığı, tamamen trafiğe açık yollarda yapılan ve tüm trafik kurallarının geçerli olduğu organizasyonlardır. Otomobiller genelde, seçilen parkuru yol notuna bağlı olarak geçerler; alınan ceza puanlarına göre klasman belli olur. Klasik otomobil yarışları, otomobillerin yaşlarına göre beş ayrı kategoride yapılmaktadır.

2) Nasıl sporcu (yarışçı) olunur?

Otomobil yarışlarına katılabilmek için, iki önemli aşamayı tamamlamak gerekir: lisans almak ve yarışacak otomobili / bütçeyi temin etmek. Lisans alma kısmıyla ilgili detayları, internet sitemiz bulabilirsiniz. Ama kısaca özetlemek gerekirse, Federasyon'a bir başvuru yapılması, bu başvuru sırasında çeşitli evrakların verilmesi ve lisans alınacak branşa göre belli bir yıllık lisans bedelinin yatırılması gerekir. Lisans alındıktan sonra, katılınan her yarışta belli miktarlarda kayıt parasının, yarışı düzenleyen organizatör kulübe ödenmesi gerekir.

Yarışlara katılımın ikinci aşaması öncesinde, yarışılacak branşa karar verilmelidir. Öncelikli olarak otomobil ile yarışılacaksa tırmanma ve otokros, pistte yarışılacaksa karting ile başlanması, hem sporcunun kendini geliştirmesi hem de bu branşların maliyetinin nispeten daha düşük olması nedeniyle, sporcunun yararına olacaktır.

Genel olarak, ralli ve pist yarışlarına katılmanın maliyeti daha yüksektir. Sporcunun bazı kategorilere günlük hayatta kullandığı otomobille katılabileceği oto-drag (kalkış) yarışları da, en ucuz seçenekler arasında yer almaktadır. Klasik otomobil yarışlarına katılmak için, klasik statüsü kazanmış 25 yaş üstü bir otomobile, off-road yarışlarına katılmak içinse 4 x 4 bir arazi aracına ihtiyaç vardır.

Otomobil temini konusunda, genel anlamda üç farklı seçenek mevcuttur: a) yarış versiyonu bulunan binek bir otomobilin alınması ve yarışlara hazır hale getirilmesi, b) hazır bir yarış otomobilinin satın alınması, c) lisanslı marka ve takımların hazırladığı bir otomobilin yarışlar için kiralanması.

a) seçeneği, güvenlikle ilgili tüm önlemlerin alınması (roll-barlar, yangın söndürme sistemleri vs) ve diğer mekanik modifikasyonlar (motorun kurallara göre modifiye edilmesi, süspansiyonun değiştirilmesi vs) gibi işlemler nedeniyle oldukça yüksek bir maliyet anlamına gelmektedir.

b) seçeneği, hazır bir yarış otomobilinin alımı sebebiyle uzun vadeli olarak yarışmayı düşünen ve belli bir bütçeye sahip olan sporcu adayları için daha uygun bir seçenektir.

c) seçeneği kendisini denemek isteyen ve spora yeni başlayan adaylar için aslında en uygun seçenektir. Bahsedilen takımlar, yarış bazlı otomobil kiralaması yaptığı için düşük bir bütçeyle spora başlama şansı mevcuttur.

Otomobil temini dışında, sporcuların yanmaz tulum, yanmaz içlik, balaklava (başlık), kask, eldiven, yarış ayakkabısı ve bazı branşlarda baş ve boyun destek sistemi HANS edinmeleri gerekmektedir.

İlk iki seçeneğin tercih edilmesi halinde, otomobilin işletme maliyetlerinin de (yedek parça, lastik, benzin, teknik ekip harcamaları vs) hesaba katılması gerekmektedir.

Ralli ve pist yarışlarına katılmayı düşüne sporcu adaylarının, yarış eğitimi almaları tavsiye edilmektedir. Pist branşında, bu eğitim alınmadan Türkiye Şampiyonası'na katılabilmek mümkün değildir. TOSFED tarafından tanınan yarış eğitimleri aşağıda yer almaktadır:

Volkan Işık İle Ralliye İlk Adım www.imk.org.tr www.deltasport.org
Safari Motorsport (Pist Eğitimi –Hakan Dinç) www.safarimotorspor.com
90 Auto Academy (Pist Eğitimi) http://90autoacademy.com/

Kısacası, yarışlara katılmayı düşünen sporcu adaylarının ciddi bir çaba harcaması gerekmektedir. Dolayısıyla Federasyon'umuza zaman zaman yapılan ‘Ben yetenekliyim, beni eğitin' ya da ‘Ben yarışmak istiyorum, beni bir deneyin görün' benzeri taleplere cevap verilmesi mümkün değildir.

3) Kendi otomobilimle yarışlara katılabilir miyim ?

Günlük hayatta kullandığınız otomobillerle yarışlara katılmak, aslında zahmetli ve pahalı bir iştir. Buna karşın, örneğin oto-drag branşında cadde kullandığınız otomobille girebileceğiniz kategoriler mevcuttur. Güvenlik önlemlerinin alınması, yani otomobilin yarış versiyonuna dönüştürülmesi kaydıyla, karting hariç tüm branşlarda kendi otomobiliniz ile yarışa katılabilirsiniz.

4) Kartinge nasıl başlanır?

Otomobil sporlarının ana okulu olarak kabul edilen kartinge başlamak isteyen sporcu adaylarımız aşağıda isimlerini göreceğiniz garajların yetkili kişileri ile irtibata geçebilir. Bu seçeneğin yıllık maliyetine bakıldığında garaja üyelik ve mekanik destek için yaklaşık 3.000 - 4.000 Euro arası, go-kart şasisi + motoru 5.000 Euro ve yarış kıyafetleri (tulum+kask+eldiven+balaklava+kaburgalık+ayakkabı) yaklaşık 1.500 - 2.000 Euro arası bir bütçenin ayrılması gerekmektedir.

Karting garajları:

Beste Motor Sporları Sn. Taner Koyuncu www.bestemotorspor.com

DNR Karting Sn. Emre Ergökçen www.dnr-karting.com/

Dynamic Racing Team Sn. Bestan Yüzbaşıoğlu www.yuzbasiogullari.com.tr

5) Lisans ücretlerini nereden öğrenebilirim ?

Lisans tescil bedelleri her sezon başında Federasyon tarafından ilan edilir. Ilgili dökümana Federasyon resmi internet sitesi SPORCU-YARIŞMACI > Listeler bölümünden erişebilirsiniz.

6) Lisansım ne kadar süre ile geçerlidir ?

Federasyondan ilgili sezon için alınan lisanslar sezon sonuna (31 Aralık) tarihine kadar geçerlidir.

7) Mahalli olarak aldığım lisansımı ulusala veya uluslararasına çevirebilirmiyim ?

Evet, mahalli lisansı ulusal veya uluslararasına, ulusal lisansınızı da uluslararasına aralarındaki lisans bedel farkını ödeyerek bir üst kategoriye çıkarabilirsiniz.

8) Yabancı uyrukluyum TOSFED'den nasıl lisans alabilirim ?

Yabancı uyruklu sporcular kendi federasyonlarından lisanslarının olmadıklarına dair veya ilgili sezon lisansını askıya aldıklarına dair belge ile başvurdukları takdirde TOSFED'den lisans alınabilmektedir.

9) Yurt dışından lisans almak istiyorum ne yapabilirim hangi prosedürü izlemeliyim ?

Yurt dışından lisans alabilmeniz için ilgili Federasyona; TOSFED'den alacağınız ve ilgili sezona ait lisansınızın olmadığına veya mevcut lisansınızın askıya alındığına dair yazı ile başvurabilirsiniz.

10) Lisans numaramı unuttum nasıl öğrenebilirim ?

Federasyondan alınan lisanslarınızın numaralarını info@tosfed.org.tr ye TC kimlik numaranız, ad, soyad ve doğum tarihi bilgilerinizi mail atarak öğrenebilirsiniz. Arkadaşlarımız size en kısa zamanda lisans numaranızı bildireceklerdir.

11) Lisansımı kaybettiğimde ne yapmalıyım ?

Lisansınızı kaybettiğiniz veya çaldırdığınız takdirde, yazılı olarak başvurduğunuz takdirde yeni lisans talebiniz Federasyon tarafından değerlendirilecektir.

12) Adres veya telefon değişikliklerimi sistemden nasıl değiştirebiliriz ?

Federasyonumuzda kayıtlı olan tüm bilgilerinizi info@tosfed.org.tr ye mail atarak gönderebilir ve en kısa zamanda değişmesini sağlayabilirsiniz.

13) Otomobil gümrük izin yazısı, lastik izin yazısı gibi işlemler nasıl yapılmaktadır ?

Bu gibi işlemler için Federasyonumuza ilgili form ile birlikte başvurmanız gerekmektedir. Bu formlara da Federasyon resmi internet sitesi SPORCU-YARIŞMACI > Diğer Formlar bölümünden erişebilirsiniz.

14) Homologasyon formu nasıl alınır ?

Homologasyon formu, TOSFED üzerinden temin edilir. Şu anda aktif olarak yarışmakta olan veya homologasyonu son birkaç yıl içinde bitmiş olan otomobillerin büyük çoğunluğunun homologasyonu TOSFED'de mevcuttur. Türkiye içinde yapılan ulusal ve mahalli yarışmalarda, TOSFED onaylı homologasyon fişleri geçerli ve yeterlidir. Ancak uluslar arası yarışmalarda (buna Türkiye'de yapılan WRC ve ERC yarışmaları da dahildir) FIA yetkilileri, FIA'dan temin edilen orijinal homologasyonu talep etmektedir.

Homologasyonu edinmek için, sitemizin 'Sporcu / Formlar' bölümünde bulunan formun doldurulması ve eğer form TOSFED onaylı olarak isteniyorsa 185 TL, FIA'dan orijinal olarak isteniyorsa 300 TL'nin formda belirtilen banka hesabına yatırılmasının ardından, dekont form ie birlikte TOSFED'e yollanmalıdır. Alternatif olarak forum ve dekont sportif@tosfed.org.tr e-posta adresine yollanabileceği gibi, ödeme TOSFED'in ofisindeki muhasebe departmanına nakit olarak da yapılabilir.

TOSFED onaylı homologasyon formları, iki iş günü içinde tarafınıza kargo ile yollanacaktır. FIA onaylı formların yurt dışında gelmesi ise, genelde 2 veya 3 hafta sürmektedir.

15) Roll-cage onayı nasıl alınır ?

Ralli, ralli klasik, tırmanma, otokros, off-road ve oto-drag branşlarına katılan roll-cage'li (güvenlik kafesli) otomobillerin, kafes yapılarının TOSFED Teknik Kurul'u tarafından onaylanması gerekir. Bu onay için, sezonun ilk yarışında (veya katılınan ilk yarışta) teknik kontrol esnasında roll-cage yapısının teknik kontrolde denetlenmesi gerekir. Roll-cage uygun bulunursa, teknik kontrol sorumlusu tarafından doldurulacak bir form ile onay verilecek ve ilgili otomobil için bir onay çıkartması verilecektir. Bu işlemler için ödenmesi gereken bedel 250 TL'dir.

Onay çıkartması, otomobil ağır bir kaza yapmadığı veya takla atmadığı sürece, iki yıl boyunca geçerlidir. Ancak teknik kontrol sorumluları, yarışmalar öncesinde roll-cage'leri kontrol etmek ve teknik/güvenlik açısından uygun olmayan roll-cage'li araçları Komiserler Kurulu'na bildirmek yetkisine sahiptir.

16) Takım veya marka lisansı nasıl alınır ?

Takım veya marka lisansı için Federasyonun internet sitesinden bulabileceğiniz Tüzel Kişi Lisans Kayıt Formu doldurulup, Takım/Marka da ismi bulunan firmadan alınacak yetki belgesiyle birlikte ilgili lisans bedeli dekontu eklenerek Federasyona başvurulur. Tüzel Kişi Lisans Kayıt Formuna TOSFED internet sitesi SPORCU-YARIŞMACI > Diğer Formlar kısmından erişebilirsiniz.

17) Nasıl kulüp kurabilirim ?

Kulüp kurma ile ilgili istediğiniz bilgilere internet sitemiz üzerinden KULUPLER > Kulüp Kurma Esasları başlığı altında bulabilirsiniz?

18) Organizatör kulup lisans ücretleri ne kadardır ?

Organizatör kulup lisans ücretleri her sezon başında Federasyon tarafından ilan edilir. Bu ücretlere Federasyon resmi internet sitesi KURAL-TALİMATLAR > Listeler bölümünden erişebilirsiniz.

19) Kulup olarak bir organizasyon düzenlemek istersek Federasyona bir aidat yatırmamız gerekli mi ?

Evet, mahalli ve ulusal yarışmalarda düzenleyeceğiniz yarışma için bir aidat ödemeniz gerekmektedir. Bu bilgilere de Federasyon resmi internet sitesi KURAL-TALİMATLAR > Listeler bölümünden erişebilirsiniz.

20) Gözetmenlerin ücretleri nasıl ödeniyor ?

Yapılan ulusal ve uluslararası yarışmaların gözetmen harcırahları Federasyonumuz tarafından gözetmenlermizin banka hesaplarına, mahalli yarışmaların harcırahları ise kulupler tarafından gözetmenlerimize verilmektedir.

21) Gözetmen olarak lisans aldığım zaman her yarışta görev alabilirmiyim ?

Bağlı bulunduğunuz il gözetmen kuruluna Federasyondan yapılan yarışma görev atamasının ardından gözetmen kurulunun internet sitesi veya toplantı ile açacağı kayıtlara başvurarak o yarışta görev alabilirsiniz. Gözetmen lisansınızı aldıktan sonra Formula 1 ve Dünya Ralli Şampiyonası dahil olmak üzere tüm yarışmalarda görev alma şansınız bulunmaktadır.

22) Federasyon çalışma saatleri nasıldır ?

Federasyonumuzun çalışma saatleri Hafta içi 09:00 – 18:00 Cumartesi 09:00 – 12:30 arasıdır.

23) Federasyonun adresi nedir ? Nasıl ulaşabilirim ? Bir tarif verebilirmisiniz ?

Federasyonun adresi : Göksuevleri, Kartopu Cad. B168/A Anadoluhisarı 34810 İstanbul,
Tel: 0216 465 11 55 – 56
Faks : 0216 465 11 57
e-posta: info@tosfed.org.tr
Federasyona ulaşabilmek için İnternet sayfasının en altında yer alan "İletişim" e tıklayarak açılan sayfada yer alan kroki ile rahatlıkla ulaşabilirsiniz. Aynı zamanda Göksu Evleri site güvenliği de size gerekli tarifi vererek yönlendireceklerdir.

24) Federasyonun hesap numarası nedir ?

Hesap Adı : TÜRKİYE OTOMOBİL SPORLARI FEDERASYONU
Şube : INGBANK NATO YOLU ŞUBESİ
Şube Kodu : 491
IBAN NO : TR93 0009 9006 3427 7700 1000 01

25) Federasyonun fatura bilgilerine nasıl ulaşabilirim ?

Ünvanı: Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu
Adres: Göksu Evleri, Kartopu Cad. B.168/A Beykoz-İst.
Vergi Dairesi : Kızılbey
Vergi Numarası : 393 044 5965